Barangolás Európában Határok nélkül

Felderítő körutazás – Vorarlberg(A) – Merano(I) – Nauders(A)

Felderítő körutazás – Vorarlberg(A) – Merano(I) – Nauders(A)

Vandans_Merano-NaudersVandans_Merano-Nauders-HegyesDSCF9945DSCF3025DSCF2940
< >

Amikor először merészkedtünk olyan messzire, mint az Ausztriában lévő Vorarlberg tartomány, nem volt minden utazásunk előre, teljes részletezettséggel megtervezve, jutott bőven a rögtönzésnek is. Most egy ilyen nagy körutazást mutatok be, a célja az volt, hogy lássunk olyan érdekes, különleges, szép helyeket, ahova, majd egy másik alkalommal érdemes lenne visszatérni, sőt lehet, hogy másik szálláshelyet is kell majd hozzá keresni. Ennek az utazásnak eredményeként valóban láttunk sok mindent, ahova később, más alkalommal vissza is tértünk és részletesebben meg is ismertük. Ez a körutazás 400 km, és csupán az utazási idő 7 óra volt.

Az utazás részletei, képekkel illusztrálva, miket fedeztünk fel.

Az indulás/érkezés a Montafontal elején lévő Valisera Panzió (Vandans település) volt. Az S16-os gyorsforgalmi útról Klösterle településen letértünk és átevickéltünk az Arlberg hágón át Tirol tartományba a 197.sz főúton. Oka: elkerülni a 14 km hosszú (unalmas) alagutat. Csodálatos útvonal, ajánlom másnak is, legalább egyszer utazzon rajta keresztül az alagút helyett. Stuben am Arlberg településnél kicsatlakozik a 198.sz. főút a Flexenpass (hágó) felé, majd a Lechtal (völgy) felé, erről a részről is megállapítottuk, hogy ide még vissza kell majd térni.

SAM_3017SAM_3039SAM_3022SAM_3028IM001666IM001669
< >

A hegymászást követően, visszaereszkedtünk az alagút Tiroli bejáratánál az S16-os gyorsforgalmi útra (ilyen nálunk autópálya), majd még további rövidebb alagutakon át eljutottunk az Ötztal kijáratáig, innen a 186-os sz. főúton az Ötztal völgye következett. A völgyben volt még egy tájékoztató tábla, hogy van valahol egy vízesés is: Umhausen vízesés, feljegyeztük ezt is, majd egy Ötztal kiránduláson fel is kerestük. Azt az érzést nem lehet szavakkal leírni, amikor a vízesés permete az arcodba csapódik, ezt érezni kell, éreztük, csodás volt.

IM001925IM001926IM001928IM001929GoogleIM001923
< >

Söldennél tehetnénk egy kitérőt egy fizetős úton egészen fel az Öztál gleccseréig (más alkalommal fel is mentünk). Most folytattuk utunkat a Timmelsjoch Hochalpenstraße-n át Olaszországba.

DSC_0960DSC_0959SAM_2037SAM_2021DSC_0929DSC_0932DSC_0934DSC_0938
< >
Ötztál Gleccserhez vezető fizetős úton

Timmelsjoch Hochalpenstraße fizetős út, a kapu Ausztriai oldalon van, egészen a határig, kiváló minőségű (Ausztriai minőség), de az Olasz oldalon bizony helyenként félelmetes volt, az út széle néhány kődarabbal jelölve, korlát nélkül, mellette a mélység! Ezt a hágót kétszer is átutaztuk (először 2004-ben, másodszor 2015-ben Olaszországból).

Útközben Merano felé, volt egy becsatlakozó út, ami a Jaufen Pass-hoz vezet, ezt is feljegyeztük és egy másik alkalommal végigjártuk, egy Dél-Tirol-i szálláshelyről.

Utunkat az SS44.sz főúton folytattuk, míg be nem értünk Merano-ba. Merano ismert arról, hogy Dél-Torol tartományban mediterrán éghajlata miatt kedvelt utazási célpont, arról nem is beszélve, hogy tele van nevezetességekkel (vár, kastély, de maga a település is csodás). Másik utazások során ismerkedtünk a várossal és nevezetességeivel, egy Dél-Tirol-i szálláshelyről.

Az Ausztria felé vezető úton láttunk egy tavat (Churon tó), amiben volt egy templom torony, ezt is következő útjaink során néztük meg tüzetesebben.

Most csupán keresztül utaztunk, akkor tájt (2004), még nem volt GPS segítség, így térkép és közlekedés irányítási táblák alapján tudtunk utazni. Feleségem volt a térkép figyelő, nehezen, némi kérdezősködéssel (útépítés volt, ekkor építették a gyorsforgalmi utat Merano és Bolzano között) keresztül kecmeregtünk Merano-n és kijutottunk az Ausztria felé vezető SS38/SS40.sz. főútra a Reschen Straße felé, ami természetesen megint csak egy Pass-on (hágó) vezetett keresztül, hiszen át kellett kelni az Alpok túloldalára, azaz megint csak hegymászás következett.

Merano-t elhagyva nem sokkal van egy kiágazás a jobb oldalon – Schnaltal, a völgy végében 3000 méteren gleccser, félúton pedig Katharinaberg néhány házból álló kis település, itt egy jövőbeni szálláshely (Pension Katharinabergerhof) – ennek később lesz jelentősége, amikor Dél-Torol megismerése lesz a program. A szálláshelyen egy alkalommal rácsodálkoztam a környezetre:

Egyik nap felkeltünk, kimentem a balkonra, csodásan sütött a nap, körbenéztem és elcsodálkoztam, mennyi olasz rendszámú autó, ennyire szeretik ezt a helyet az olaszok, gondoltam magamban. Mondom a Feleségemnek, nézd, mennyi olasz jár erre a környékre, csupa olasz rendszámú autó, mondja a Feleségem, miért csodálkozol ezen, hiszen Olaszországban vagyunk, hű-ha, tényleg, ezt folyton elfelejtettem, hiszen minden németül van kiírva, és mindenhol németül beszélnek, szóval ez Dél-Tirol!

A hágohoz vezető úton belebotlottunk egy csodás kis Olasz városkába, most csak áthajtottunk rajta, de más alkalmakkor (többször is) újra felkerestük és részletesen bejártuk, a városka neve, amely városfallal van körülvéve: Glorenza Glurns.

Nem sokkal a Churon tó előtt van még egy látványosság balra a hegy oldalában mutatja magát az utazónak: Burgusio (Burgeis) – Benedek-rendi működő kolostor, később többször is meglátogattuk.

Átlépve az olasz-osztrák határt, mellettünk a völgy túloldalán érkezett a Svájcból érkező főút, és a hármas határnál találkoztunk vele Nauders település után. Nauders-nél láttunk egy csodás várat is (egy másik alkalommal meg is néztük, továbbá a hágó tetején láttunk egy a sziklához épített erődítményt is (erről később kiderítettem, hogy a II. világháborúban jelentős szerepe volt), ide később sem sikerült bejutni, soha nem volt nyitva, amikor arra felé jártunk,így maradt csupán az Internetes információ.

Az osztrák oldalon a 180.sz. főúton mentünk tovább, de útközben láttunk egy leágazást, ami a Kaunertal (völgy, glecser) felé vezet (ezt is megnéztük párszor, nyáron és télen is).

Landeck településnél tértünk rá a szálláshelyre visszavezető S16 gyorsforgalmi útra, de most már késő lévén nem az Arlberg hágó megmászását választottam, hanem átsöpörtünk (80-al az alagútban!) az Arlberg 14 km hosszú alagútján, az alagút közepe táján van a Tirol/Vorarlberg tartomány határa, melyet tábla jelez. Ez az alagút még csupán 2×1 sávos, így szembe forgalom is van, de már 2004-ben láttuk, hogy fúrják a másik alagutat is, de ez még nem készült el, amikor utoljára átmentünk rajta 2012-ben, de az alagútban már több helyen láttuk, hogy mellettünk fut az új alagút, már elkészültek az összekötő “menekülő” furatok.

Bizony késő este érkeztünk vissza a szálláshelyünkre, a háziak már izgultak, mi történhetett velünk (10 óra körül járt már az idő kereke), ebből tanulva, mindig megmondtuk merre indulunk és mikor várható a visszaérkezésünk, ez megnyugtatta a házigazdákat és minket is.

Bizony egy másik alkalommal, amikor Svájcban tettünk egy “nagy kanyar”-t, akkor is este 10 óra körül értünk vissza, de tudták hogy későn érkezünk, így az izgalom elmaradt. Ezen az úton a Gottar Pass volt az úti-cél, de az alagutat kerülve hegynek fel és le volt a hosszú utazás fő oka, na meg a rengeteg kanyar a szerpentineken!

Itt ért véget ez az utazásunk, útközben sok mindent láttunk, feleségem vezette az úti-naplót (amit aztán későbbi utazásaink előkészítéséhez fel tudtunk használni), amellett, hogy a térkép figyelési feladatokat is ellátta, nagyon jó vezető volt! Mára a térkép figyelés már elmarad, helyette a GPS navigáció vette át az irányítás, szerencsére olyan navigációs szoftvert (Nav & Go, iGo) használtam, ami egyetlen egyszer sem vert át, mindig a helyes útra irányított.

Ma már (1 éve) áttértem a Google OnLine térkép szoftverre, ennek több oka van:

  • Az iGo szoftvere évek múltával végre megjelent hivatalosan (korábban csak feltört, illegális szoftver volt) Android-os telefonra, de 2015 Q3 a ma is aktuális (mit aktuális!) elérhető térkép, időközben a térképen már csupán a főutak igazak, bár azok is jelentősen megváltoztak.
  • A Google térkép mind a számítógépen (Windows), mind a telefonon (Android) elérhető, sőt a Google fiók és szolgáltatások összekapcsolása lehetővé teszi azt is, hogy számítógépen megtervezzek egy útvonalat, amit rá tudok küldeni a telefonra, így nem a telefonon kell nyomkodva beírogatni az útvonalat.
  • A Google OnLine térkép, így a forgalmi viszonyokról is kapok valós információt, sőt javasol is csere útvonalat, volt már rá példa, hogy teljes útzár volt a betervezett útvonalon és ezt időben el tudtuk kerülni.
  • Családtagjaim az OnLine Google “Követő szolgáltatás” révén, láthatják, hogy adott időpillanatban éppen merre vagyunk az autóval, ez megnyugtató mindannyiunk számára.

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!