Cím: 1185 BUD Nemzetközi Repülőtér, Magyarország, Budapest, Ferihegy (Vecsés) |
GPS: 47.423339, 19.262072 |
Hivatalos WEB oldal |
Látogatás dátuma: 2017.06.18. |
Egyéb hivatkozás: Reptérlátogatás nappal |
Új helyre költözéssel 2017 május végén újra nyitott az AEROPARK, ahol kulturált környezetben, már igazi szolgáltatásokkal is ellátták (Fogadóépület, pénztár, büfé, mosdok) és nem utolsó sorban a gépeket szellősen mégis látványosan helyezték el, sőt besötétedéskor automatikusan díszvilágítás is bekapcsolódik.
Mivel még a régi helyén is felkerestem már a repülőgép-múzeumot, így majd készítek egy önálló albumot a régi múzeumról is (2012.06.17, ez egy Múzeumok Éjszakája nap volt).
Az éjszakai reptérlátogatás alkalmával készült esti AEROPERK bemutatását is önálló albumba fogom tenni.
Az AEROPARN-nak saját, ingyenes autó és busz parkolója van, használata a látogatók számára ingyenes.
Az AEROPARK Budapesten, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B terminálja mellett helyezkedik el.
A repülőgép múzeumban megtekinthető a magyar közforgalmú repülés elmúlt 60 évének szinte teljes fejlődéstörténete: a Li–2 típustól kezdve egészen az ezredfordulóig szolgálatban lévő Tu–154-esen át a manapság is aktív L-410-es típusig, valamint számos repülőtéri kiszolgáló eszköz.
A látogatás ideje alatt ingyenesen igénybe vehető repülőszimulátor segítségével látogatók maguk is kipróbálhatják, milyen egy repülőgépet irányítani. A szimulátor hétvégén folyamatosan, hétköznap viszont csak előzetes egyeztetés alapján üzemel (a téli időszakban a szimulátor nem üzemel).
A pénztár (beléptető konténer) egyben ajándékbolt is, ahol számtalan repüléssel kapcsolatos tárgy, modell vásárolható, fizetni, akár bankkártyával is lehet.
Ebben az albumban csupán néhány képet mutatok be, mivel a Reptérlátogatással egybekötött programom volt és most a Reptérlátogatás kapta a fő hangsúlyt, de ígérem, hogy a következő éjszakai túra alkalmával bemutatom az egész AEROPARK-ot, esti kivilágításban.
A múlt, történelem
Az Aeropark története 1988. február 23-án indult, a szovjet hadsereg Déli Hadseregcsoportjától kiállítási célokra kapott Il–14T repülőgép átadóünnepségén. Itt jelentette be Veress István, a Közlekedési Múzeum főigazgatója, valamint Erdei Tamás, a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) vezetője a „repülőtéri skanzen” megalapítását. Az „ős-skanzen” a repülőtér belterületén, az akkori Malév hangár mellett állt, itt tárolták a 04-es oldalszámú Il–14-est, a HA-MOA lajstromjelű Il–18-ast, valamint a HA-LBE lajstromjelű Tu–134-est is.
Az ekkor repülőgép-skanzennek nevezett kiállítás végül 1991-ben nyílt meg, a 31L futópálya síkja és a 2-es terminál közötti részen
2004-ben vette át az üzemeltetést a Ferihegy Repülőgép Emlékpark Kulturális Alapítvány. Üzemeltetésük 10 éve alatt a két legfontosabb fejlesztés volt, amikor példátlan összefogásnak köszönhetően a HA-MOG lajstromjelű Il-18 repülőgép a múzeumba érkezett, és amikor önkéntesek szervezésében és kivitelezésében az Il-14 repülőgép új festést kapott.
2014 tavaszán vette át az üzemeltetést a Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft. Már ez év nyarán jelentős fejlődés volt tapasztalható: az arculat megújult, az immár Aeropark néven működő kiállítás területe rendezésre és parkosításra került, a repülőgépek teljes külső-belső tisztítást kaptak, több földi kiszolgáló eszköz és a HA-MOG külső felújítást kapott, a korábbi toi-toi WC-k helyett színvonalas mosdóhelyiség került kialakításra, a korábbinál lényegesen nagyobb létszámú, repülés iránt elkötelezett múzeumőr-személyzet kalauzolja a látogatókat, továbbá egy repülőgép-szimulátor is megkezdte üzemelését, amely a belépődíj fejében díjmentesen használható. 2014 végén az Aeropark téliesítése is megtörtént, valamint elindult a múzeum ajándékboltja, az Aeroshop, 2015 júniusában pedig a múzeum kávézója, az AeroCafé.