Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér látogatás (nappal), AEROPARK
Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér látogatás (nappal), AEROPARK
Biztonsági szabályok
Repülőtér-látogatási túráink során a repülőtér olyan, utasoktól elzárt területeire is ellátogatunk, amelyek a légiközlekedés biztonsága szempontjából kritikusak. Ezekre a részekre az utasokéval megegyező átvizsgálás után lehetséges a belépés, ezért kérjük, hogy olvassák el figyelmesen az alábbi szabályokat!
Annak ellenére, hogy ezt minden jelentkező ismeri, a buszon mégis voltak olyan látogatók, akik egész szerszámos készletet tartottak a táskájukban, na meg kések, körömreszelők, ollók, stb.
TILTOTT TÁRGYAK
- A repülőtér területére tilos bevinni bármilyen szúró- vágó illetve önvédelmi eszközt, kéziszerszámot (pl. svájci bicska). A tiltott tárgyak bővebb listája itt található.
- Kivétel a fényképezőgép és tartozékai (objektív(ek), akkumulátor), videokamera, mobiltelefon, pénztárca, autókulcs, bármilyen alkoholmentes ital műanyag palackban vagy kulacsban, illetve a cukorbetegséghez kapcsolódó felszerelések, mint fecskendő, inzulin és vércukorszint-mérő.
- A biztonsági ellenőrzés meggyorsítása érdekében kérjük, hogy lehetőség szerint táskákat ne hozzanak magukkal.
- A tiltott tárgyak listájára túravezetőink minden esetben felhívják a figyelmet, azonban a tiltott tárgy birtoklása minden esetben a látogató felelőssége, ténye rendőri intézkedést vonhat maga után!
BIZTONSÁGI ELLENŐRZÉS
A repülőtér szigorított biztonsági területére (SRA) történő belépéskor biztonsági ellenőrzésen esünk át, amely ruházatátvizsgálásból valamint egy fémdetektoron történő áthaladásból áll.
Az ellenőrzés meggyorsítása érdekében kérjük figyeljenek a következőkre:
- Az átvizsgálás előtt a felsőruházatot (kabát), övet, 2,5 cm-t meghaladó talpmagasságú cipőt, acélbetétes bakancsot, boka fölé érő lábbeliket (csizma, bakancs) le kell venni és a röntgenkészülékbe helyezni
- A zsebeket teljesen ki kell üríteni, azok tartalmát, valamint fényképezőgépet, mobiltelefont stb. szintén a röntgenkészülékbe kell helyezni
- A személyek átvizsgálása ezután fémérzékelő kapuval történik
- Akinél a kapu vészjelzést ad, annál manuális ruházatátvizsgálást kell alkalmazni.
Azon látogató, aki a biztonsági ellenőrzést megtagadja, nem léphet be a repülőtér területére!
Az AEROPARK Budapesten, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B terminálja mellett helyezkedik el. A repülőgép múzeumban megtekinthető a magyar közforgalmú repülés elmúlt 60 évének szinte teljes fejlődéstörténete, a Li–2 típustól kezdve egészen az ezredfordulóig szolgálatban lévő Tu–154-esen át a manapság is aktív L-410-es típusig, valamint számos repülőtéri kiszolgáló eszköz. A látogatás ideje alatt ingyenesen igénybe vehető repülőszimulátor segítségével látogatók maguk is kipróbálhatják, milyen egy repülőgépet irányítani. A szimulátor hétvégén folyamatosan, hétköznap viszont csak előzetes egyeztetés alapján üzemel (a téli időszakban a szimulátor nem üzemel).
Reptérlátogatás
- Kiindulópont, gyülekező az Aeroparkban (sárga jelölés)
A túra innen indul.
- Belépés a repülőtér területére
A busz a J portán lép be a repülőtér területére, itt még nem kell kiszállni.
- Biztonsági ellenőrzés – Centrál SRA
A reptéri nevén “Centrál SRA” ellenőrző és áteresztőpontnál (EÁP) lépünk be a repülőtér szigorított biztonsági területére (Security Restricted Area – SRA). Bővebben a biztonsági ellenőrzésről itt.
- (5-6) 2B, SkyCourt, 2A terminál légi oldala és előtere
Megnézzük a 2B majd a 2A terminált a légi oldalról, a beszállító kapukat, a lézeres beállítórendszert, valamint figyelemmel kísérjük a repülőgépek földi kiszolgálását (üzemanyagtöltés, poggyászrakodás), az utasok ki- és beszállítását valamint az épületközeli állóhelyeket.
- 31R futópálya küszöb
Itt megállunk pár percre. A toronyirányítás rövid időre felkapcsolja a pályafényeket, amelyek nagyon szép látványt nyújtanak. Ha szerencsénk van, leszálló repülőgépet is láthatunk, amely pont 70 méterrel a fejünk felett repül el, impresszív hang- és szélhatás kíséretében. Miért pont így tájolták a futópályákat, ahogy? Mit jelent a 31-es szám a pálya nevében? A válasz egyszerű, elmondjuk!
- (9-10) A radarok
Mire valók a radarok? Hogyan működnek? Miért van a repülőtéren négy darab? Mi a másodlagos légtérellenőrző radar, mire használják az S-módú transzpondert? Ezekre a kérdésekre is megadjuk itt a választ.
- BUD VOR
Hogyan talál el egy repülőgép egyik helyről a másikra, ha rossz az idő, és az orrunkig sem lehet látni? A válasz a rádiónavigáció! Mi az a VOR és az NDB? Hogy működik?
- A torony
A filmekben a légiforgalmi irányítás az irányítótoronyban zajlik. Ennél a pontnál azonban ki fog derülni, hogy ez közel sincs így! De akkor tulajdonképpen mi történik a toronyban? Mi van elrejtve az emeleteken? Mi az a golflabda a torony tetején? Ezeket is elmondjuk! Mivel a torony a repülőtér üzemeltetése szempontjából kritikus terület, így csak kívülről van lehetőségünk megtekinteni.
- Tűzoltóbázis
Hol vannak az ország legnagyobb tűzoltójárművei? Természetesen a repülőtéren! Ha “esemény” van és megszólal a riasztás, mennyi idő alatt kell beöltözni, “felpattanni a szerre”, kivonulni, majd kiszórni az oltóanyag felét? A válasz garantáljuk, hogy megdöbbentő lesz!
- Kertészet
Város a városban, saját kertészettel. Minden virág, minden karácsonyi fenyőfa itt nevelkedett, ami a terminálokon voltak láthatóak. De vajon mi mást rejtenek még a falak?
- Cargo bázis, cargo előtér
Hány tonna teheráru fordul meg évente a repülőtéren? Mekkora volt a legnagyobb teherszállító repülőgép, amelyik itt járt? Vajon hány tonna terhet vitt aztán magával? Meglepő számok fognak elhangozni!
Itt megállunk az egyik repülőgép mellett néhány fotó erejéig. Reméljük az aprócska 12 méter hosszú buszunk nem fogja elszégyellni magát az igazi “nagyvasak” között…
- 1-es terminál előtér
A T1, ahol minden kezdődött, immár több, mint 60 éve. Mi a legérdekesebb része az épületnek? Mi a két “őzlábgombára” hasonlító torony az antennákkal? Nem marad titok!
- (18) Műszaki előterek, hangárok
Hogyan történik a repülőgépek műszaki vizsgája? Mit jelent a C-check?
Megtekintjük kívülről a Lufthansa Technik Budapest és az Aeroplex of Central Europe (ACE) karbantartóbázisát. Mivel ezek a területek különösen balesetveszélyesek, továbbá a látogatáshoz az összes karbantartott repülőgép tulajdonosának az engedélyét is be kellene szerezni, a hangárokat és a műszaki előtereket csak a mellettük elhaladó szervízútról tudjuk megnézni.
- Vége
A túránk a műszaki előterekkel ér véget, innen visszatérünk a kiindulópontra.
A reptéri tűzoltóság, riasztástól számított 45 másodpercen belül el kell hagyni a bázist!, ezért minden készenlétben van, ruhák az autók ajtajára akasztva, az autók mellett az overallba beletéve a csizma, csak arra vár, hogy a gazdája beleugorjon és magára húzza, a cipzárat ráér a kocsiban majd bekapcsolni!
A reptérlátogatás kiszolgálása, autóbusz, idegenvezető, résztvevők:
Reptérlátogatás este – 2017.06.30.